15 augustus 010

Floating Pasar 2024

De Floating Pasar: hét Rotterdamse familiefestival waarbij we de Indische, Indonesische, Molukse en Papuaanse cultuur vieren, delen en doorgeven.

De Floating Pasar heeft een eigen website! Lees hier alles over de Floating Pasar.

Praktisch

Wanneer: Donderdag 15 augustus 12:00u -  22.00u

Waar: Plein 1940 en museumhaven Maritiem Museum

Toegang: Gratis

Over het programma

Om 12.00u opent burgemeester Aboutaleb officieel de derde Floating Pasar in Rotterdam.

Op een gigantisch drijvend podium in de binnenhaven treden de hele dag bands, artiesten en DJ's op. Ook zie je dansvoorstellingen en een Pencak Silat demonstratie.

Struin langs de vele marktkraampjes met een Indisch tintje waar allerlei handgemaakte producten en kleine ondernemers tegenkomt. Of neem een hapje en een drankje in een van de talloze Indische en Molukse eetkraampjes.

Op het programma staan verder verschillende workshops waarin bezoekers kennismaken met het Indisch cultureel erfgoed. Of leer hoe je zelf archiefonderzoek doet naar je eigen (familie)verleden.

Ook voor de allerjongsten is er veel te doen: in atelier Anak Anak worden oude Indische sprookjes voorgelezen. En in de kinderhoek maken ze spelend en kleurend kennis met de Indische cultuur.

Daarnaast spelen twee spraakmakende documentaires: Indië Verloren (2023) van In-Soo Radstake legt bloot hoe Nederlandse overheid tot vandaag de dag het narratief van onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië (1945-1949) stuurt. De film belicht kritisch de dubieuze rol die politici, media en historici hierin hebben gespeeld.

Nusa Ina (2023) is een korte film van Anne Jan Sijbrandij. De Molukse Loey Tamaëla, zoon van een prominente overleden KNIL-soldaat, vertelt hoe de geschiedenis zijn familie heeft beïnvloed. Voor dit onderdeel van het programma moet een ticket worden gekocht.

Sfeerimpressie Floating Pasar