15 augustus 010

Doelen

Nieuwe alinea

Het doel van de Floating Pasar is om de Indische cultuur zichtbaar te maken in de stad. We willen de cultuur doorgeven aan de volgende generatie. De enige manier waarop dit kan door onze culturele tradities levend te houden.

Onze cultuur zichtbaar

De Floating Pasar is een ontmoetingsplek waar jong en oud met elkaar in gesprek gaan. Waar verbinding ontstaat, omdat er een veilige plek is gecreëerd. Als je op zoek bent naar herkenning, naar een manier om meer te leren over je culturele (immateriële) erfgoed, dan is de Floating Pasar waar je moet zijn.

Alle kanten van de geschiedenis

De afgelopen jaren is de aandacht voor de geschiedenis in voormalig Nederlands-Indië toegenomen. De rol die Nederland in de kolonie heeft gehad wordt veelvuldig besproken en bekritiseerd. Daarmee lijkt men ook alleen naar de negatieve kanten van het Indische verhaal te kijken. Met de Floating Pasar willen we ook de positieve en mooie kant van onze cultuur weer naar voren brengen. Onze geschiedenis kent meerdere kanten: het is een mix van donker en licht, van goed en fout, trots en schaamte. Op de Floating pasar is hier ruimte voor. Ruimte om in gesprek te gaan, om te leren over het Indisch erfgoed, maar ook herkenning te vinden en je thuis te voelen.

Voor wie?

Wij organiseren de Floating Pasar voor iedereen die zich verbonden voelt met de Indische, Molukse en Papuaanse cultuur. Ons streven is daarnaast om zoveel mogelijk Rotterdammers vertrouwd te maken met het cultureel Indisch erfgoed. Aangezien Rotterdam bekendstaat als een stad met aanzienlijke armoede, hebben we besloten het festival gratis toegankelijk te maken voor iedereen.

Een aanzienlijk deel van onze doelgroep bestaat uit mensen van de tweede, derde en vierde generatie, oftewel de kinderen en kleinkinderen. Speciaal voor hen organiseren we een uniek programma waarbij ze actief betrokken worden bij het behoud van immaterieel erfgoed