15 augustus 010

Over

De missie van de Stichting 15 augustus 1945 regio Rotterdam is om jaarlijks de herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Zuidoost-Azië te organiseren en hiervoor bewustwording te creëren. Dat doen we onder anderen door ons (immateriele) erfgoed te behouden, te delen, en door te geven aan volgende generaties Rotterdammers.

Tijdens de herdenking op 15 augustus worden alle slachtoffers die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Zuidoost-Azië zijn gevallen herdacht. Sinds 2022 organiseert de Stichting aansluitend aan de Herdenking de Floating Pasar. Tijdens de Floating Pasar wordt het leven en de Indische cultuur gevierd. Waarbij het doorgeven van onder andere immaterieel erfgoed centraal staat.

Wat is de Floating Pasar

De Floating Pasar is een gratis familiefestival waarbij het vieren van het leven en het vieren van de Indische cultuur voorop staat. Op deze manier willen we als bestuur bijdragen aan het levend houden van ons immaterieel erfgoed.

Door middel van verschillende activiteiten, artiesten, workshops en natuurlijk eten willen we Rotterdammers kennis laten maken met Indisch, Moluks, Papuaans en Indonesisch cultureel erfgoed. Zeker in een superdiverse stad als Rotterdam vinden we het belangrijk dat iedereen welkom is. Daarom is en blijft het evenement gratis.

Een Pasar is op zichzelf al immaterieel erfgoed, waarbij muziek en eten een belangrijk onderdeel is om hiernaartoe te komen. Het is niet alleen een fysieke marktplaats waar goederen worden verhandeld, maar het vertegenwoordigt ook een sociaal en cultureel centrum, waar mensen samenkomen, tradities worden doorgegeven en de lokale keuken en gebruiken worden gedeeld.

Immaterieel erfgoed

Het immaterieel erfgoed waar we de focus op leggen zijn onder andere mythen, sagen en spiritualiteit, klederdracht en batik, dans en muziek.

Mythen, sagen en spiritualiteit zijn verbonden aan veel Indische gebruiken. We willen bezoekers kennis laten maken met de oorsprong van deze verhalen en de invloed die deze verhalen hebben op het leven.

Klederdracht en batik is een van de weinig dingen die onze voorouders mee hebben kunnen nemen vanuit hun thuis. Het is iets dat op de dag van vandaag nog steeds de Indische identiteit versterkt. Maar er zit een verhaal vast aan al die mooie batik patronen. Wat vertellen ze ons en wat kun je mee vertellen? Maar ook de kunst van het batikken hoort hier bij.

Dans en muziek, ieder eiland heeft zijn eigen dans en door middel van deze dansen worden verhalen verteld. Veel van de dansen werden alleen door mannen of alleen door vrouwen gedaan, waarom? Het belicht de tradities van kleding, make-up en bovenal het flexibele vermogen om vingers zo te overstrekken, wat niet iedereen in één keer na kan doen.